Självporträtt

 

Jeg liker å tenke på ting. Jeg liker også å stille spørsmål ved ting – noen ganger bare for det.

 

Jeg nerdet meg inn i noen ting. Andre ting er jeg ekstremt uinteressert i.

 

Jeg har også blitt en klimaendringstante, til tross for min så langt, i konteksten, ung alder.

 

På denne bloggen kan du lese det meste av det som passer inn i min tankeverden. Fra sosial kritikk til skjønnhet 40+ til pinlige historier til…

 

Velkommen! 🙂

Oversettelse

Angi som standardspråk
 Rediger oversettelse

Fick en lapp i brevlådan om att Postnord har beslutat att mitt personliga postombud från och med nu finns på Willys, Erikslund (stort shoppingcenter) i Västerås. Där kan jag hämta paket, brevpostförskott och rekommenderade brev. Osmidigheten i detta har inga gränser, eftersom jag bor flera kilometer därifrån och inte har bil.

Akkurat nå er jag på det stora hela rätt sur på leverans av framför allt paket man beställer. För något år sedan eller två kunde man hämta alla paket (nästan) på Ica, ett par hundra meter härifrån. Sedan, plutselig, fick de för sig att de skulle förkasta sin postservice och bara ha butik. Alla vi som bor i närområdet får nu åka runt halva stan för att hämta upp våra beställningar, och det finns inte mycket att göra för att styra dit man föredrar att hämta eftersom olika leverantörer har kontrakt med olika ställen.

För mig som inte har bil är det här extremt jävla osmidigt. Särskilt närmittpostombud nu ska vara ute på Willys. Det är flera kilometer dit, och jag har ingen större lust att behöva ta bussen ut dit för att hämta stora, tunga paket (som jag beställer ibland, särskilt när det handlar om tyg). Det är osmidigt redan nu, när jag aldrig vet vart mina paket hamnar.

Det är inte heller det enda som stör mig. Något som stört mig enormt de senaste veckorna är att ett paket (stor mängd tyg) jag beställde ett par veckor innan jul och betalade för hemleverans, hamnade hos ett postombud. Det gick inte att göra något åt, utan jag fick låta det gå tillbaka för att bli postat igenförhoppningsvis utan att leverantören på eget bevåg ändrar leveranssätt.

Jag har givetvis pratat med både DHL (som det gäller) och företaget jag beställt ifrån. Mitt tygpaket har gått tillbaka, och jag hoppas att det kommer HEM till mig den här gången.

Dette er något som faktiskt retar mig till vansinne. Jag gillar att beställa saker online. Det är vansinnigt praktiskt, och fungerar väldigt bra för min ekonomi. Det finns naturligtvis för- og ulemper med det, liksom med allt annatmen för mig funkar det otroligt bra.

Därför blir jag otroligt irriterad när min valfrihet begränsas av att leverantörerna envisas med att ha sina ombud på så vansinnigt otillgängliga ställen. Det vore mycket bättre för alla om alla leverantörer kunde samlas i en och samma lokaloch att det fanns sådana lokaler lite här och var, så att ingen behöver sitta och åka runt halva stan för att samla på sig det man beställt.

Om man har klagomål på det här, vem vänder man sig till? Vem lämnar man förslag till om att det skapas specifika postombud där alla leverantörer samlar sina leveranser, så det slipper bli såhär jävla omständigt? Är det politiken som styr, eller måste man vända sig till ledningen hos DHL, Schenker, Postnord och vilka fler som nu finns?

För seriöstjag blir verkligen skitirriterad när det ska vara såhär krångligt. Jag uppskattar min frihet att kunna beställa saker jag vill ha i stället för att begränsas av utbudet i Västerås, men när leveransen av mina beställningar ska strula på det här viset så känner jag mig otroligt begränsad och känner mig tvungen att välja vart jag köper saker om jag överhuvudtaget ska kunna få hem det.

Om jag är sur, grinig och lite bitter?

Oh, hell fucking, yeah, I am.